måndag 7 september 2009

Mutanten med monofilamentpiskan III

Mutant är kanske det svenska rollspel som oftast förknippas med humor, namnhumor, referenshumor och injokes. Vissa menar till och med att det bara är Ankeborg och Stefan & Krister över spelet medan andra menar att det handlar om studenthumor eller att det är frågan om lantisfasoner. Precis som med alla spel så blir det vad man gör det till och det är alltid enkelt att avfärda koncept som man själv inte satt sig in i eller testat.

För den oinvigde kan jag bjuda på ett par exempel; namn som Kopp-Ola och Holly Dyver (Holy Diver), träskbyn Kärrpät norr om Vasa (Uleåborgs stolthet Kärpät), krogen Kajutan (aka Holmsunds bästa pizzeria). Listan kan göras lång.

Är då detta nödvändiga inslag i Mutant? Till viss grad är jag beredd att skriva under det, och som konstruktör är det frestande att lägga in personliga referenser, men samtidigt anser jag att spelet ingalunda handlar om humor och att det finns andra inslag som är viktigare för såväl spel som spelvärd.

Därför ska jag prova att dra ned på sånt som kan sorteras in i humorfacket i äventyret Mutanten med monofilamentpiskan. Det är inte frågan om att dagens Umeå ska översättas till Mutants Ume och spelandet kräver inte heller putslustiga namn eller en massa referenser till gamla Mutant 2. Istället vill jag ha ett farligare, skitigare och mörkare Mutant. I alla fall i det här äventyret.

Om vi sen lyckas hålla kvar vid den linjen får vi väl se.

/ Gåsen

1 kommentar:

Kosta sa...

Jag tror många ser fram mot den versionen, mörkare, dystrare och skitigare.

Jag kan skriva på att allt för mkt ord-lekar hjälper inte i alla lägen, iaf inte om det ska bli något allvar.