lördag 15 november 2008

Snillet spekulerar

Sveriges bästa rollspel läggs ned, ett viktigt spelförlag ligger på is och nästan alla andra spelförlag går på halvfart. Den svenska rollspelshobbyn är döende. Igen. Eller så är det bara som det alltid varit det de senaste femton åren.

Hur ska hobbyn kunna överleva och växa? Genom ett Mangaspel för emokids? Eller kanske ett barnrollspel för nyblivna föräldrar? Ett tjejigt spel för tjejer att spela på tjejfesten? Om det är framtiden så kan rollspelshobbyn lika gärna få dö här och nu. Nej, hobbyns guldålder är över och det som återstår nu är att rädda de spelare som finns kvar eller locka ytterligare ett fåtal.

Om rollspelshobbyn ska överleva så förutsätts två saker.
1. Det behövs ett eller flera flaggskepp som kan ta täten. Vi snackar stora spel med fanbase och hög utgivningstakt. Just nu saknas sådana spel och det måste bli ändring på det under 2009. Det är tack vare dessa spel som mindre spel kan få draghjälp och finna en väg ut till spelgrupper.
2. Fenix måste överleva. Fenix har varit viktig för rollspelshobbyn men inom de närmaste åren är chansen stor att Fenix kommer att bli synonymt med den svenska rollspelshobbyn. Spelen som är med i Fenix kommer att överleva ett tag till. Men då krävs det att de svenska spelförlagen tar Fenix på allvar och producerar bättre artiklar till sina spel.

/Gåsen

7 kommentarer:

Peter sa...

Dystra tankegångar. Vad gäller Fenix håller jag med om att det vore strålande om den överlevde, framförallt för dess förläggares passion och driv. Men även om så inte vore fallet har "hobbybärande" tidningar dött förut (läsa Sinkadus), och det som händer nu kanske inte är så olikt det som hände på nittiotalet: lite urarmning och träda för hobbyn. Recessionseffekt, helt enkelt.

Eller också har jag helt fel. Hur som helst har jag svårt att se att hobbyns död som industri innebär hobbyns död som hobby.

Unknown sa...

1) Tvärtom! Jag tror verkligen på ett lyft inom de närmsta åren! Problemet är, och jag skojar inte, att det finns för många rollspel.. och för komplicerade. På den gyllene tiden fanns det egentligen 2 - Mutant och DoD och kopplat till dessa fanns en jättemängd spelare. I Fenix har de 10 olika spel och 10 olika inriktningar vilka de ger lika stort utrymme, istället borde man som i fallet Sinkadus koncentrera sig på att verkligen marknadsföra ett eller två spel som massorna kan ta till sig. Det kommer en nytändning snart, vi rollspelare från 80 har ju snart barn hela bunten och dessa ska skolas, fantasyspel är störst av alla i datorvärlden, erebaltor.se har haft ett stort intresse och många besökare etc etc. Tiden är kommen!

2) Hur fasen köper man en prenumeration på gåsen?! Jag vill ha och många med mig!

Anonym sa...

Jepp, Hur får man tag på Gåsen?!

Dante sa...

Rollspel (alltså bordsvarianten) är dessvärre ett förbisprunget underhållningsmedium. Idag har hobbyn så oändligt många fler fritidssysselsättningar att konkurrera med än under det glada åttiotalet.

Jag är övertygad om att hobbyn är för evigt förvisad till den marginaliserade tillvaro den fört de senaste femton åren. Den kan aldrig nå samma höjder som under glansdagarna.

Under mina tjugosex år som rollspelare har jag sett medelåldern på konventsdeltagare stadigt krypa uppåt. Nyrekryteringen avtar och kvar blir bara de riktigt inbitna entusiasterna.

Det är upp till oss att förvalta och vidareutveckla hobbyn om vi vill att den ska överleva – men vi gör oss själva en otjänst om vi tror att bordsrollspelshobbyn kommer att få ett jättelyft.

Visst är det möjligt att vi får uppleva en tredje rollspelsrenässans, men det kommer bara att vara en blek skugga jämfört med hobbyns guldålder.

Anonym sa...

Wow, det va riktigt deppigt skrivet -men kanske sanning -vi får fortsätta så länge och ha kul!

/k

Anonym sa...

Rollspelshobbyn är definitivt ett oattraktivt medium i en ålder där dataspelen är så lockande. Själv hoppas jag på en framtid där man kan få ut samma sak ur dataspelen som man nu kan få ut av rollspelen. Idag är jag inte ett dugg intresserad av dataspel, men jag ser ljuspunkter. Jag tror att det är där vi hittar rollspelens framtid i det långa loppet.

Inom den närmsta framtiden tycker jag dock att det ser ljust ut. Kanske inte i antal spelare sett, men definitivt i tillgången på spel. Aldrig förr har väl så mycket rollspel producerats i Sverige eller internationellt? De rollspel som produceras är kanske inte populära på den här bloggen, men det vore ju underligt om tillverkningen av 80talsspel ökade med ökat avstånd till 80-talet. 2000talsspel råder det knappast någon brist på.

Förlåt min skadeglädje.

Kosta sa...

Tror att Fenix har en del att skriva om, mend et är ett tror. Western kommer ju, sen Wolfram-fästet, DoD brädspelet (en inkörsport), Revolver, Utpost (tror jag) mm. Tror som sagt ovan att ett problem är antalet rollspel. om man inte spelar allt kan Fenix ibland bli lite tråkig. då är det bra med nummer som det senaste med ett stort tema som går igen i alla rollspel.

Tror för övrigt att DG verkligen kan hjälpa MUA överleva sin nedläggnign och om ni skrev lite om Coriolis skulle det nog tas emot tacksamt.